Покращення бізнес-клімату в Україні: роль судів – Григорій Павленко
Будь-яка сучасна демократична держава базується на принципі верховенства права. Це ключова засада, яка передбачає, що всі суб’єкти суспільних відносин діють відповідно до встановлених правил. Верховенство права є основою функціонування держави, оскільки саме завдяки дотриманню цього принципу громадяни та бізнес можуть передбачити правові наслідки своїх дій, планувати майбутнє та розуміти, що їх права захищені.
Особливо важливою є роль судової влади, адже саме суди зобов’язані забезпечити виконання правових норм, покарання порушників та отримання справедливої сатисфакці. Від ефективної роботи судової системи залежить спроможність держави захистити права своїх громадян, у тому числі підприємців, та забезпечити економічне зростання. Коли суди працюють прозоро та ефективно, це зміцнює віру у державні інституції, створює атмосферу правової впевненості та сприяє залученню інвестицій. Натомість затягнуті процеси, гучні корупційні скандали та інколи політичний вплив на суддів знижують довіру до судової системи і, відповідно, до держави загалом.
Судова реформа в Україні: постійний процес із незавершеними результатами
Україна з моменту проголошення незалежності перебуває у стані постійних судових реформ. За понад тридцять років було зроблено багато спроб покращити судову систему та підвищити її ефективність, однак ці реформи часто виявлялися половинчастими або незавершеними. Українська судова система продовжує стикатися з багатьма викликами, що створюють перешкоди для нормального функціонування бізнесу в країні.
Однією з найбільш серйозних проблем залишається питання незалежності суддів. Багато підприємців і потенційних інвесторів відзначають, що судді часом залежать від органів, які їх призначали, або від політичних впливів. Це створює ситуацію, коли судові рішення можуть ухвалюватися на основі політичного тиску або інших зовнішніх чинників. Такий стан справ породжує недовіру до судової системи як інструменту захисту прав та справедливості, що, у свою чергу, відлякує інвесторів та ускладнює ведення бізнесу в Україні.
Політичний вплив на судову систему не є новим явищем для країни, але саме його наявність гальмує розвиток правової держави та послаблює позиції країни на міжнародному ринку. Для покращення бізнес-клімату судова реформа має бути спрямована на забезпечення справжньої незалежності суддів, що дасть можливість створити систему, яка функціонує виключно на основі права.
Довгі строки розгляду справ – наслідок перевантаження суддів
Ще однією важливою проблемою є тривалі строки розгляду судових справ. Це серйозна перешкода для розвитку бізнесу в Україні, оскільки затягнуті судові процеси впливають на можливість підприємців своєчасно захистити свої права або врегулювати спори. Бізнес не може ефективно функціонувати в умовах, коли вирішення навіть елементарних правових питань затягується на місяці або роки. Чого тільки вартує ситуація, наприклад, з адміністративним судочинством в м. Києві, яка виникла після ліквідації Окружного адміністративного суду м. Києва.
Однак слід зауважити, що у більшості випадків тривалість судових процесів не є провиною самих суддів. Головна причина – це значне навантаження на суддів, обумовлене нестачею кадрів у судовій системі. Протягом останніх років проблема кадрового дефіциту у судах набула критичних масштабів. Згідно з офіційними даними, значна частина суддівських посад залишається вакантною, що створює додаткове навантаження на тих суддів, які продовжують працювати. Це призводить до перевантаження судової системи, що, своєю чергою, негативно позначається на швидкості розгляду справ. Слід окремо зауважити, що суддя – це вкрай важлива для держави особа, яка потребує якісного та кваліфікованого апарату. Проте зараз держава, на жаль, не може запропонувати гідні умови праці для працівників (секретарів/помічників суддів), що також впливає на якість юридичного штату суду. Висококваліфіковані кадри правильніше назвати волонтерами судової системи, які дають багато, але натомість отримують дуже незначну винагороду.
Для того, щоб вирішити цю проблему, необхідно провести глибоку кадрову реформу судової системи, яка передбачатиме не лише збільшення кількості суддів, але й покращення умов роботи апарату кожного окремого судді. Без належної кількості суддів система не зможе ефективно функціонувати, а затягування справ продовжуватиме шкодити діловому клімату. Окрім цього, необхідно розглянути питання оптимізації процесів розгляду справ, остаточного впровадження електронного судочинства та інших інновацій, які зможуть значно прискорити вирішення справ.
Контроль за суддями – бути чи не бути?
Ключовою інституцією, яка забезпечує контроль за роботою суддів, є Вища рада правосуддя (ВРП). Це орган, покликаний гарантувати незалежність суддів та забезпечувати їх відповідальність перед законом. Саме ВРП займається питаннями призначення, звільнення суддів, їхньою дисциплінарною відповідальністю та розглядом скарг на їхню діяльність.
Проте в роботі Вищої ради правосуддя існують серйозні проблеми. Через системні кризи, політичні тиски та реформаторські процеси ВРП то працює, то ні, що призводить до суттєвих збоїв у судовій системі. Наприклад, коли ВРП не функціонує належним чином, процес призначення нових суддів фактично зупиняється, а судова система занурюється в ще більшу кадрову кризу. Відсутність дієвого органу, який контролює суддів, призводить до того, що у випадках корупційних чи інших неправомірних дій суддів, відсутній належний механізм притягнення їх до відповідальності.
Наразі в Україні тривають постійні спроби перезавантажити Вищу раду правосуддя і зробити її роботу ефективною та незалежною від політичних впливів. Водночас, поки цей процес не завершений, ризики зловживань і корупції в судовій системі залишаються високими. Без Вищої ради правосуддя як інструменту нагляду та контролю неможливо забезпечити ефективний контроль за суддями, що суттєво підриває довіру до всієї судової системи.
Висновок
Роль судової системи у покращенні бізнес-клімату України важко переоцінити. Справедливі, прозорі та незалежні суди є одним із головних чинників, які можуть забезпечити стабільність та привабливість для інвесторів. Проте для досягнення цієї мети Україна повинна завершити судову реформу, спрямовану на зміцнення незалежності суддів, скорочення строків розгляду справ та подолання кадрового дефіциту.
Якщо ці кроки будуть здійснені, українська судова система зможе стати справжнім інструментом захисту прав підприємців, що сприятиме створенню прогнозованого, стабільного та привабливого бізнес-середовища. Це, своєю чергою, допоможе залучити нові інвестиції, сприятиме економічному зростанню та розвитку держави в цілому.
Вишенькою на цьому смачному торті має бути невідворотність покарань та обов’язковість судових рішень.
Статтю підготував Григорій Павленко, керуючий партнер Pavlenko Legal Group, для випуску Юридичної газети. Ознайомитися зі статею можна на сайті видавництва за посиланням